Drepturile pasagerilor aerieni cu dizabilități, mobilitate redusă și nevoi suplimentare explicate

A passenger using a wheelchair collects his suitcase from the baggage belt

Această pagină consultativă va rezuma drepturile dumneavoastră în temeiul diferitelor legi din întreaga lume, vă va ajuta să înțelegeți la ce asistență vă puteți aștepta și ce puteți face dacă nu o primiți.

Vă rugăm să rețineți că vă putem oferi doar informații. Nu vă putem ajuta să solicitați asistență sau să faceți o plângere, cu excepția cazului în care este vorba despre un zbor în întârziere sau anulat.

Verifică despăgubirea

Care sunt drepturile mele?

Pasagerii cu dizabilități au același drept de acces la transportul aerian ca și persoanele fără dizabilități.

Deși specificul legilor diferă de la o țară la alta, acestea sunt menite să asigure că cât mai mulți oameni pot călători cu ușurință și demnitate.

Unele legi stabilesc standarde de accesibilitate pentru aeroporturi și avioane, pentru a se asigura că persoanele cu dizabilități le pot folosi, în timp ce alte legi vă dau dreptul la asistența de care aveți nevoie pentru a călători.


Cum să solicitați asistență specială

Multe legi vă dau dreptul la ceea ce se numește asistență specială. Acesta este un serviciu oferit de companiile aeriene și aeroporturi pentru a se asigura că pasagerii aerieni cu dizabilități, mobilitate redusă și nevoi suplimentare au acces la asistența de care au nevoie pentru a călători cu demnitate în fiecare etapă a călătoriei lor, de la plecare până la sosire.

Poate fi vorba de asistență pentru scaunele cu rotile din aeroport sau de alte forme de ajutor pentru mobilitate, dar poate fi vorba și de asistență pentru persoanele în vârstă sau de întâmpinarea pasagerilor aerieni cu câini de serviciu.

Nu există o regulă universală pentru solicitarea asistenței speciale.
Cu toate acestea, majoritatea legilor specifică faptul că trebuie să existe o modalitate ușor accesibilă de a solicita asistență specială atunci când vă rezervați zborul, fie prin intermediul unui operator de turism, fie direct cu compania aeriană.

Pentru a obține cel mai bun sprijin posibil, planificați din timp.
În unele țări, legile prevăd limite specifice. În Regatul Unit, pasagerii trebuie să contacteze companiile aeriene și aeroporturile cu cel puțin 48 de ore înainte de călătorie, în timp ce în Brazilia, uneori este necesară o notificare prealabilă de 72 de ore. În SUA, companiile aeriene nu pot solicita notificare în avans decât dacă solicitarea dvs. este susceptibilă de a necesita multă planificare.

Sfatul nostru este simplu: planificați cât mai devreme posibil.

Onboard the plane, a passenger wearing headphones uses her mobile phone

Reglementări în întreaga lume

Există o serie de legi în întreaga lume care protejează drepturile dumneavoastră în calitate de pasager cu dizabilități, mobilitate redusă sau nevoi suplimentare. Vom explica câteva dintre cele mai importante.

Statele Unite

An image of the US flag flying in the air

Legea privind accesul operatorilor de transport aerian

  • Acoperă toți pasagerii cu dizabilități și cei care călătoresc cu animale de serviciu

  • Se aplică tuturor zborurilor către, dinspre sau în interiorul SUA

Legea privind accesul operatorilor de transport aerian (ACAA) interzice companiilor aeriene să discrimineze pasagerii cu dizabilități și impune companiilor aeriene să răspundă nevoilor acestor pasageri. ACAA este pusă în aplicare de Departamentul de Transport al SUA.

Regatul Unit

A Union Jack flag flies through the air

Legea privind egalitatea 2010 și Regulamentul privind aviația civilă 2014

  • Acoperă toți pasagerii cu dizabilități, persoanele în vârstă și cei cu dificultăți de comunicare și interacțiune socială

  • Se aplică tuturor zborurilor către sau dinspre aeroporturile din Regatul Unit efectuate de companii aeriene înregistrate în Regatul Unit sau în UE, precum și zborurilor efectuate de transportatori din afara Regatului Unit sau a UE către UE sau Regatul Unit

În Regatul Unit, pasagerii cu dizabilități au dreptul la asistență adaptată nevoilor lor, care trebuie furnizată gratuit la aeroport și la bordul aeronavei.

Legea prevede că dizabilitățile nu trebuie să fie permanente sau evidente pentru a beneficia de asistență.

Uniunea Europeană

A collection of 5 EU flags fly in the air

CE 1107/2006 privind drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă atunci când călătoresc cu avionul

  • Acoperă toți pasagerii cu dizabilități sau care călătoresc cu câini de asistență și persoanele cu mobilitate redusă - inclusiv persoanele în vârstă, femeile însărcinate și cei care călătoresc cu copii mici

  • Se aplică pe toate zborurile din Uniunea Europeană

Regulamentul UE CE 1107/2006 prevede că persoanele cu dizabilități și persoanele cu mobilitate redusă ar trebui să poată avea acces la serviciile aeriene europene și să beneficieze de acestea în mod comparabil cu ceilalți cetățeni fără dizabilități și să aibă același drept ca toți ceilalți cetățeni la liberă circulație, libertate de alegere și nediscriminare.

Aceste dispoziții garantează că pasagerii cu dizabilități pot călători cu demnitate și confort.

Canada

The Canada flag flies through the air with a snow-covered mountain in the background

Regulamentul privind transportul accesibil pentru persoanele cu handicap (ATPDR)

  • Acoperă toți pasagerii cu dizabilități, care necesită dispozitive de asistență sau animale de serviciu

  • Se aplică la toate zborurile către, dinspre sau în Canada

Agenția canadiană de transport protejează drepturile persoanelor cu dizabilități la servicii de transport accesibile printr-un set de reguli numit ATPDR.

Aceste reglementări garantează accesul fără bariere al pasagerilor cu dizabilități la rețeaua de transport canadiană.

Acestea se asigură că furnizorii de servicii de transport, cum ar fi companiile aeriene și aeroporturile, respectă drepturile pasagerilor aerieni și furnizează gama de servicii enumerate în ATPDR.

Brazilia

A Brazil flag flies through the air with the sun and trees in the background

Rezoluția ANAC nr. 280/2013

  • Acoperă toți pasagerii cu dizabilități, peste 60 de ani, gravide sau care alăptează, cu mobilitate redusă sau care călătoresc cu copii mici

  • Se aplică tuturor zborurilor cu plecare sau sosire în Brazilia

În Brazilia, legea oferă persoanelor dreptul la asistență specială dacă au nevoie de aceasta, pentru a se asigura că toți pasagerii au acces egal la călătorie.

Pasagerii care au nevoie de asistență specială sunt considerați pasageri prioritari în toate etapele călătoriei. Aceasta înseamnă că trebuie să aveți prioritate la îmbarcarea în avion, dar și să fiți ajutat primul dacă ceva nu merge bine. De exemplu, dacă zborul este anulat, aveți prioritate în ceea ce privește zborurile alternative și cazarea.

Guvernul brazilian a publicat un ghid util privind drepturile și mobilitatea pasagerilor.


Ce este AirHelp?

Ajutăm pasagerii să obțină despăgubiri pentru zborurile perturbate. Până în prezent, am obținut pentru peste 2,7 milioane de oameni banii care li se datorau și continuăm...

Dacă zborul dvs. a fost amânat sau anulat, verificați dacă sunteți eligibil pentru o despăgubire de până la 600 € cu ajutorul verificatorului nostru gratuit de zboruri.

Zborul tău a întârziat sau a fost anulat?

Toate companiile aeriene

Toate țările

Nu câștigi, nu plătești


Întrebări frecvente

In the airport departure terminal, a passenger receives special assistance

Ce este asistența aeroportuară?

Asistența aeroportuară, cunoscută și sub denumirea de asistență specială, este un serviciu menit să ajute pasagerii din momentul sosirii la aeroportul de plecare până în momentul părăsirii aeroportului de destinație. Acesta este de obicei gratuit și se aplică în special pasagerilor cu dizabilități, mobilitate redusă, nevoi suplimentare, cu animale de serviciu, persoanelor în vârstă și, în unele cazuri, persoanelor însărcinate.

Cum pot solicita asistență specială/asistență la aeroport/asistență pentru mobilitate?

Puteți solicita acest lucru contactând fie aeroportul pe care îl vizitați, fie compania aeriană cu care zburați. Întrebați-i ce tipuri de asistență specială pot oferi.

Pot lua cu mine un animal de serviciu?

În multe cazuri este posibil să călătoriți cu câinele dumneavoastră ghid. De fapt, multe aeroporturi și companii aeriene trebuie să faciliteze acest lucru. Este posibil ca compania aeriană să aibă nevoie de dovada că câinele dumneavoastră ghid a fost instruit corespunzător. Contactați compania aeriană pentru a afla.

Pot obține compensații financiare dacă am fost maltratat sau discriminat?

Depinde. Primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să contactați compania aeriană sau aeroportul pentru face o plângere. În cazul în care răspunsul acestora este nesatisfăcător, plângerile pot fi înaintate organismelor naționale de aplicare a legii.

Ce se întâmplă cu echipamentul meu atunci când zbor?

În Brazilia, Canada, UE, Regatul Unit și SUA, echipamentul dumneavoastră, cum ar fi scaunele cu rotile sau alte dispozitive de asistență, trebuie manipulat cu grijă și transportat gratuit de către compania aeriană. Companiile aeriene ar trebui să depoziteze aceste articole în cabina aeronavei atunci când este posibil, dar dacă nu, acestea vor fi depozitate în cala de marfă și vă vor fi returnate la ușa aeronavei la sosire.

În SUA, există o protecție suplimentară în temeiul Air Carrier Access Act, care asigură despăgubiri în cazul în care echipamentul dvs. este deteriorat.

Cum ajung la locul meu în avion?

Companiile aeriene trebuie să ofere asistență gratuită pentru a vă ajuta să ajungeți la locul dumneavoastră. Dacă aveți nevoie de asistență pentru mobilitate, aceasta poate include utilizarea unui lift sau a unui scaun cu rotile pe culoar. Pentru liniștea dumneavoastră, vă recomandăm să verificați dacă această asistență este disponibilă în țara sau regiunea dumneavoastră la momentul rezervării.

Adesea, companiile aeriene low-cost nu folosesc punți pentru avioane (coridoare închise de la clădirea terminalului la aeronavă). Acest lucru poate face uneori accesul la aeronave mai complicat. Deși aveți dreptul la același standard de asistență specială atunci când zburați cu o companie aeriană low cost, vă recomandăm să îi contactați pe aceștia, precum și aeroporturile de plecare și de sosire, pentru a vă asigura că știu că călătoriți.


Resurse suplimentare, linkuri și lecturi suplimentare

AirHelp a apărut în:

Agerpres logoProfit.ro logoRTV Romania logoZiarul Financiar logo

AirHelp face parte din Asociația susținătorilor drepturilor pasagerilor aerieni (APRA), a cărei misiune este promovarea și protejarea drepturilor pasagerilor aerieni.

Înscrie-te pentru buletinul nostru informativ

Obține cele mai recente recomandări și sfaturi livrate direct în inboxul tău

Copyright © 2025 AirHelp

Verifică despăgubirea

Toate companiile aeriene