Cum poți să primești despăgubiri pentru overbooking
Aproape toate zborurile sunt suprarezervate, iar acest lucru nu reprezintă o greșeală comună a companiilor aeriene, ci este o strategie prin care acestea își propun să facă bani în plus printr-o practică legală.
Da, suprarezervarea, sau overbooking-ul, este o practică legală, iar banii în plus sunt făcuți în special pe baza pasagerilor care nu-și cunosc drepturile. Drepturile despre care vorbim sunt garantate prin regulamentul CE 261/2004.
Riscurile aduse de companiile aeriene prin suprarezervare nu sunt atât de mari, însă pentru pasageri se traduc prin vacanțe ruinate și bani pierduți. Totuși, dacă îți cunoști drepturile, măcar o parte din banii pe care i-ai cheltuit pentru vacanța pe care ți-ai planificat-o se pot întoarce în contul tău.
Ce este fenomenul overbooking?
Overbooking sau suprarezervarea, reprezintă practica de a vinde un număr mai mare de locuri față de numărul de locuri deja existente. Un avion cu overbooking este deja un model de afaceri pentru companiile aeriene. Practica este legală, deoarece raționamentul din spatele acestei tehnici este că nu toți pasagerii se prezintă, în cele din urmă, la porțile de îmbarcare. În general, companiile aeriene calculează care este numărul mediu de pasageri care ar putea să nu se prezinte la îmbarcare și vând bilete în funcție de acest număr.
Bineînțeles, există și cazuri în care toți pasagerii care au cumpărat bilete ajung la porțile de îmbarcare, iar asta înseamnă că nu toți au loc în avion. Acest lucru poate fi extrem de neplăcut, mai ales că, acești pasageri, pe lângă biletele de avion, și-au rezervat și camere de hotel sau au închiriat mașini pentru destinația unde ar fi trebuit să ajungă, bani pe care nu o să-i poată recupera, de cele mai multe ori.
Îți poți da seama că un avion a fost suprarezervat, dacă în momentul în care îți faci check-in-ul online sau la aeroport, toate locurile din avion au fost deja rezervate, iar pe cartea de îmbarcare îți apare mențiunea „alocat la poartă” sau STDBY (stand-by).
Ce compensații poți să primești în cazul unei suprarezervări?
Așa cum am stabilit la începutul acestui articol, drepturile pasagerilor aerieni sunt garantate prin regulamentul CE Nr. 261/2004, care a intrat în vigoare încă din 11 februarie 2004 și care are scopul de a preveni orice formă de abuz asupra pasagerilor din partea companiilor aeriene.
Acest regulament se referă inclusiv la compensațiile pe care pasagerii sunt îndreptățiți să le primească în cazul în care li se refuză îmbarcare și se calculează în funcție de distanța zborului. Mai exact, compensațiile sunt oferite în felul următor:
250 de euro pentru zboruri pe o distanță de sub 1.500 km;
400 de euro pentru zboruri pe o distanță între 1.500 km și 3.500 km;
600 de euro pentru zboruri pe o distanță de peste 3.500 km.
Totuși, aceste compensații nu sunt valabile pentru toate cazurile în care compania aeriană a suprarezervat zborul, ci există anumite excepții. Mai exact, ești eligibil pentru compensații în următoarele cazuri:
Avionul decolează de pe un aeroport aflat într-o țară membră UE sau urmează să aterizează într-un aeroport dintr-o țară membră;
Nu te-ai oferit voluntar să renunți la locul din avion. De regulă, persoanele care se oferă voluntare primesc compensațiile direct de la compania aeriană, în momentul în care iau această decizie;
Nu ți s-a refuzat îmbarcarea din motive care erau în controlul tău, respectiv prezentarea la porțile de îmbarcare după ce acestea s-au închis, nu aveai la tine documentele necesare sau ai creat îngrijorări de securitate sau sănătate;
Ai avut o astfel de problemă în ultimii 3 ani;
Nu ai primit deja compensații sub formă de bani, vouchere sau alte beneficii din partea companiei aeriene.
Cu alte cuvinte, dacă ai ajuns la aeroport la timp, ai avut la tine toate documentele, pleci dintr-o țară membră UE sau către o țară membră UE și, totuși, ți s-a refuzat îmbarcarea pe motiv că nu mai există loc în avion, ai dreptul să fii compensat cu până la 600 de euro.
Cum trebuie să procedezi în caz de overbooking pentru a primi compensații
Nu toate companiile aeriene sunt gata să-ți ofere acești bani pur și simplu pentru că ți s-a întâmplat o nedreptate, ci este nevoie să le demonstrezi că-ți cunoști drepturile și să acționezi în acest sens.
În cazul în care ți se solicită să renunți la locul tău din avion, poți întreba dacă există un zbor alternativ care îți este pus la dispoziție. De multe ori, companiile aeriene sunt pregătite cu zboruri alternative. În acest caz, poți cere inclusiv o rambursare a biletului pe care l-ai cumpărat inițial.
De asemenea, în cazul în care îți este refuzată îmbarcarea, ai dreptul să primești din partea companiei aeriene băuturi răcoritoare și mâncare, în așteptarea zborului alternativ care îți este pus la dispoziție. Dacă refuză să facă acest lucru, îți recomandăm să păstrezi toate bonurile și chitanțele care demonstrează că ai fost nevoit să suporți cheltuieli suplimentare.
În plus, dacă zborul pe care nu mai poți să-l accesezi era către casă și, prin urmare, ești blocat într-o altă țară sau alt oraș, iar zborul alternativ nu decolează în aceeași zi, solicită o cameră de hotel de la compania aeriană, cât și transport la și de la hotel. Dacă refuză, procedează la fel ca în cazul alimentelor. Păstrează bonurile, pentru că îți vor folosi pentru a primi compensații.
Dacă refuzul la îmbarcare duce la pierderea banilor pe care i-ai dat pe camere de hotel sau pe mașini închiriate, păstrează inclusiv aceste documente care demonstrează rezervările făcute. În alte cazuri, acest refuz se poate traduce și prin pierderea unor zboruri de legătură, lucru care trebuie demonstrat.
De cele mai multe ori, o asigurare de călătorie precum AirHelp+ te poate scăpa de toată bătaia de cap când vine vorba de solicitarea compensațiilor. Mai exact, odată ce ne raportezi problema, ne vom ocupa de toate formalitățile, astfel încât drepturile tale să fie respectate în caz de overbooking.
În plus, această asigurare îți aduce câteva beneficii în plus, mai exact:
Primești 100 de euro în primele câteva ore din momentul în care ai semnalat problema pe care ai avut-o cu refuzul de îmbarcare;
Ne ocupăm de procesul de solicitare a compensațiilor de la compania aeriană, iar tu primești banii integral, fără ca noi să păstrăm vreun comision;
Ai acces la peste 1.100 de saloane lounge din aeroporturi, pentru a-ți petrece timpul în cazul în care te confrunți cu o astfel de problemă.
Dacă nu ai optat pentru o asigurare de călătorie și, totuși, te confrunți cu o astfel de problemă, poți solicita ajutorul AirHelp foarte simplu, în doar câteva minute. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul pentru solicitarea despăgubirilor, să ne dai câteva informații despre zbor și discuțiile avute cu compania aeriană, iar noi ne vom asigură că ești compensat pentru neplăcerile care ți-au fost cauzate.
În cazul în care vrei să rezolvi această problemă singur, poți face asta printr-o cerere de compensație depusă direct la compania aeriană. Totuși, este important să știi că aceste cereri, sunt de cele mai multe ori respinse de companiile aeriene din motive absurde.
Totuși, de ce face o companie aeriană asta? Ei bine, pentru că singurul lucru pe care pasagerii aerieni îl mai pot face în acest caz este să meargă la instanțele de judecată și mult prea puțini au posibilitatea de a face asta.
Documentele de care ai nevoie pentru cererea de compensații în caz de overbooking
Acum că am stabilit că tot ce trebuie să faci este să depui o cerere pentru compensații, de preferat printr-un serviciu specializat sau prin intermediul asiguratorului, este important să vorbim și despre documentele necesare pentru această cerere.
Nu te îngrijora, deoarece nu ai nevoie de foarte multe lucruri, ci mai degrabă de informații care să arate care a fost zborul cu probleme și, de dovezi care să arate că refuzul de îmbarcare a fost unul abuziv.
În ceea ce privește documentele sau informațiile oficiale de care ai nevoie, ne referim la:
Cartea de îmbarcare sau rezervarea zborului;
Denumirea completă a aeroportului de plecare, cât și a celui de sosire;
Numărul zborului;
Când ne referim la dovezi, nu vorbim despre lucruri foarte complicate, ci mai degrabă de poze ale discuțiilor avute prin email cu reprezentanții companiei aeriene, unde ai fost anunțat că nu vei putea urca la bordul aeronavei.
De asemenea, dovezi utile sunt toate bonurile și chitanțele pentru cheltuielile suplimentare pe care le-ai avut din cauza suprarezervării, precum și documentele care dovedesc că ai pierdut rezervări din cauza refuzului la îmbarcare, refuz care nu a fost din vina ta, ci a companiei aeriene.
AirHelp a apărut în: