Obiecte interzise în bagajul de mână: Cu ce nu ai voie în avion

Obiecte interzise în bagajul de mână: Cu ce nu ai voie în avion

Actualizat ultima dată 2 decembrie 2024

Bagajul de mână este perfect pentru călătoriile scurte. Îți poți lua cu tine toate lucrurile esențiale, fără să fie nevoie să scoți din buzunar bani pentru un bagaj de cală și, în plus, scapi și de stresul care vine cu acesta, respectiv riscul ca bagajul să fie pierdut, întârziat sau deteriorat

Totuși, atunci când alegi să călătorești cu un bagaj de mână, este important să te interesezi cu privire la regulile pe care compania aeriană cu care urmează să zbori le are, iar aici vorbim mai ales de dimensiunile acceptate la bordul aeronavei. De asemenea, există și o listă de lucruri interzise în avion. 

În acest articol, te ajutăm să-ți pregătești bagajul de mână printr-o discuție despre produsele interzise în avion. La final, discutăm și despre drepturile pe care le ai în calitate de pasager aerian, drepturi care îți sunt garantate prin CE 261.

Cu ce nu ai voie în bagajul de mână

Lista de obiecte interzise arată la fel pentru toate companiile aeriene, iar aceasta este construită având la bază motive care țin de siguranță. Prin urmare, indiferent că zbori cu o companie low-cost sau cu una considerată a fi high-end, obiectele nepermise în avion sunt următoarele:

  • Aparate și lame de ras;

  • Obiecte ascuțite sau arme;

  • Alcool și alte lichide care nu au fost cumpărate din duty-free;

  • Substanțe și dispozitive explozive și incendiare, cum ar fi buteliile de camping sau torțele cu gaz;

  • Unelte de lucru (ciocan, funii, cabluri, topoare, macete);

  • Substanțe chimice și toxice (spray-uri paralizante, otravă, spray cu gaz comprimat).

Lichidele sunt permise în bagajul de mână, cu condiția ca acestea să fie depozitate în recipiente de maximum 100 ml., puse într-o pungă transparentă. Acestea trebuie scoase din bagaj la controlul de securitate. 

Multe dintre produsele interzise în avion pot fi puse în bagajul de cală. Astfel, dacă ai nevoie de anumite lucruri în țara în care urmează să aterizezi, dar cu care nu ai voie în avion, poți tot timpul să optezi pentru un bagaj de cală. Totuși, verifică înainte politica pe care o are compania aeriană cu care zbori cu privire la aceste bagaje. 

Dimensiuni pentru bagajul de mână

Bagajul de mână nu are o dimensiune standard acceptată de toate companiile aeriene și, deși măsurătorile nu diferă cu mult, este bine să verifici care sunt limitele acceptate de compania aeriană cu care urmează să zbori. În caz contrar, este posibil să fie nevoie să plătești în plus pentru bagajul tău, iar acest lucru nu este niciodată plăcut. 

Acestea sunt dimensiunile acceptate pentru bagajul de mână la principalele companii aeriene:

  • Ryanair: Bagaj de mână gratuit cu dimensiuni de 40x25x20 cm, pe care îl așezi sub scaunul din fața ta, și un bagaj de mână contra cost prin programul Priority cu dimensiuni de 55x40x20 cm și maximum 10 kg.

  • WizzAir: Bagaj de mână gratuit cu dimensiuni de 40x30x20 cm, pe care îl așezi sub scaunul din fața ta, și un bagaj de mână contra cost prin programul Priority cu dimensiuni de 55x20x23 cm și maximum 10 kg.

  • Tarom: Bagaj de mână gratuit cu dimensiuni de 55x40x20 cm și maximum 8 kg.

După cum am văzut din lista prezentată mai sus, unele companii aeriene pun la dispoziție posibilitatea de a avea două bagaje de mână la bordul aeronavei, unul gratuit, care se referă la un rucsac sau o poșetă, și unul contra cost, care odată achiziționat asigură și îmbarcarea prioritară la bordul aeronavei. Dar există și companii aeriene care preferă să permită îmbarcarea cu un singur bagaj, gratuit, care este un compromis între cele două variante.

Drepturi ale pasagerilor aerieni

Indiferent de modul în care alegi să călătorești, mai exact dacă ai optat pentru un bagaj de cală, cel gratuit de mână sau ai achiziționat un bagaj de mână Priority, drepturile pe care le ai sunt aceleași din poziția de pasager aerian, care și-a achiziționat un bilet de avion. 

Drepturile despre care vorbim sunt cele reglementate prin regulamentul CE 261/2004 și care se referă la compensațiile pe care pasagerii sunt îndreptățiți să le primească în cazul în care se confruntă cu un zbor care a fost suprarezervat, anulat (fără o notificare cu cel puțin 14 zile înainte), a avut o întârziere de cel puțin 3 ore sau pur și simplu vorbim de un zbor în care li s-a refuzat dreptul la îmbarcare fără un motiv legitim. 

Compensațiile se calculează în funcție de distanța zborului și arată în felul următor:

  • 250 de euro pentru zboruri pe o distanță de sub 1.500 km;

  • 400 de euro pentru zboruri pe o distanță între 1.500 km și 3.500 km;

  • 600 de euro pentru zboruri pe o distanță de peste 3.500 km.

Același regulament prevede și alte obligații ale companiilor aeriene care au avut probleme cu zborul. Mai exact, acestea trebuie să ofere pasagerilor afectați, în mod gratuit, următoarele: mâncare, băuturi răcoritoare, cazare, transport la și de la cazare, 2 apeluri telefonice sau acces la alte mijloace de comunicare, cum ar fi SMS, e-mail sau fax. 

Totuși, pentru a fi eligibil pentru aceste compensații, este esențial să nu accepți niciun favor venit din partea companiilor aeriene, cum ar fi voucherele oferite pentru zboruri viitoare, și să nu semnezi niciun document. În caz contrar, compania nu mai este obligată să-ți plătească despăgubiri.

Poți cere compensații pentru zborurile cu probleme pe care le-ai avut în ultimii 3 ani, iar dacă nu ești sigur dacă o companie aeriană ar trebui să-ți ofere despăgubiri pentru un zbor întârziat sau anulat, poți verifica acest lucru prin completarea gratuită a formularului pentru solicitarea despăgubirilor de pe AirHelp. 

De asemenea, dacă te documentezi cu privire la ce nu ai voie să iei în avion, cel mai probabil ești un călător responsabil. În acest caz, îți recomandăm să îți iei toate măsurile de precauție și să achiziționezi și o asigurare de călătorie AirHelp+, care te va ajuta în cazul în care zborul pe care îl ai are probleme, iar compania aeriană refuză să-și respecte obligațiile.

Header Image by Stela Di from Pixabay

85% dintre pasageri nu-și cunosc drepturile. Nu fi unul dintre ei.

Înscrie-te la buletinul nostru informativ pentru a primi ultimele sfaturi și recomandări direct în inboxul tău.

Distribuie prietenilor!

AirHelp a apărut în:

Agerpres logoProfit.ro logoRTV Romania logoZiarul Financiar logo

AirHelp face parte din Asociația susținătorilor drepturilor pasagerilor aerieni (APRA), a cărei misiune este promovarea și protejarea drepturilor pasagerilor aerieni.

Înscrie-te pentru buletinul nostru informativ

Obține cele mai recente recomandări și sfaturi livrate direct în inboxul tău

Copyright © 2025 AirHelp

Verifică despăgubirea

Toate companiile aeriene