Reglementările turcești privind drepturile pasagerilor aerieni

Primește despăgubiri pentru întreruperile zborurilor
Până la 600 € de persoană
Pentru întârzieri, anulări și altele
Verifică-ți zborul în 2 minute
Zbori către, dinspre sau în interiorul Turciei? Atunci ești protejat de Regulamentul turc privind drepturile pasagerilor aerieni (SHY PASSENGER). Ce înseamnă acest lucru? Dacă zborul tău este anulat, întârziat sau ți se refuză îmbarcarea, acest regulament îți asigură asistență și te ajută să ajungi totuși la destinație. Pentru unele anulări, întârzieri sau refuzuri la îmbarcare, este posibil să poți solicita, de asemenea, o despăgubire de până la 600 € în lire turcești.
Care sunt drepturile pasagerilor aerieni în Turcia?
Direcția Generală a Aviației Civile din Turcia stabilește reguli pe care toate companiile aeriene care zboară în Turcia trebuie să le respecte. Acestea includ Regulamentul turc privind drepturile pasagerilor aerieni (SHY PASSENGER).
La fel ca în multe alte țări, aceste reglementări stabilesc standardele pentru tratamentul pasagerilor aerieni. Ele garantează că, dacă zborurile nu merg conform orarului, companiile aeriene trebuie să aibă grijă de pasagerii lor, asigurându-se că primesc mâncare, băutură și cazare. De asemenea, ele reglementează responsabilitatea companiilor aeriene de a te duce la destinația finală (sau de a-ți plăti o rambursare integrală și echitabilă) și îți oferă dreptul la despăgubiri în cazul anulării zborurilor și al refuzului la îmbarcare.
Drepturile pasagerilor aerieni din Turcia sunt puternic influențate de regulamentul CE 261 din Europa și stabilesc un standard similar de compensare și o protecție solidă pentru tine, ca pasager.
Compensația pentru zboruri perturbate în Turcia
Regulamentul turcesc privind drepturile pasagerilor aerieni prevede că aceștia pot primi despăgubiri de până la 600 € pentru anularea zborurilor, întârzieri de peste 3 ore și refuz la îmbarcare.
Iată cât de despăgubiri puteți primi conform reglementărilor turcești:
| Zboruri interne | €100 în lire turcești |
|---|---|
| Zboruri internaționale sub 1.500 km | €250 în lire turcești |
| Zboruri internaționale între 1.500 km și 3.500 km | €400 în lire turcești |
| Zboruri internaționale de peste 3.500 km | €600 în lire turcești |
Cine este protejat de drepturile pasagerilor aerieni din Turcia?
Protecția pasagerilor din Turcia se aplică tuturor celor care pleacă de pe un aeroport turcesc, precum și tuturor celor care sosesc pe un aeroport turcesc cu o companie aeriană turcă.
| Companie aeriană turcă | Orice altă companie aeriană | |
|---|---|---|
| Zboruri cu plecare de pe un aeroport turcesc | Da | Da |
| Zboruri cu plecare de pe un aeroport turcesc | Da | Nu |
Naționalitatea, vârsta și modul în care ați cumpărat biletul nu sunt importante. Drepturile pasagerilor turci se aplică tuturor. Trebuie doar să aveți o rezervare confirmată și să fi respectat regulile companiei aeriene, cum ar fi să ajungi la timp în aeroport și să-ți faci check-in-ul la timp.
Ce situații sunt acoperite de drepturile pasagerilor aerieni din Turcia?
Drepturile pasagerilor turci se aplică tuturor tipurilor de întreruperi ale zborului:
Anulări de zboruri
În cazul în care compania aeriană îți anulează zborul, reglementările turcești prevăd că trebuie să îți ofere un zbor alternativ către destinație (sau o rambursare, dacă preferi), să îți ofere mâncare, băutură și cazare corespunzătoare întârzierii și să îți plătească o despăgubire de până la 600 € în lire turcești dacă anulează zborul cu mai puțin de 2 săptămâni înainte de plecare.
Refuzul la îmbarcare
Conform drepturilor pasagerilor aerieni din Turcia, dacă o companie aeriană preconizează că va trebui să refuze îmbarcarea unor pasageri, trebuie mai întâi să încerce să găsească voluntari care să fie dispuși să-și cedeze locurile.
Dacă niciun pasager nu se oferă voluntar, compania aeriană are, practic, dreptul de a alege cui refuză îmbarcarea. Dacă ești unul dintre acești pasageri ghinioniști, iată ce trebuie să știi: trebuie să ți se ofere un zbor alternativ (sau rambursarea integrală), asistență (cum ar fi mâncare și cazare) și echivalentul a 600 EUR în lire turcești drept despăgubire.
Întârzieri de zbor
La fel ca regulamentul european foarte similar, CE 261, drepturile pasagerilor aerieni din Turcia îți oferă dreptul la despăgubiri pentru întârzierile zborurilor.
Dacă zborul tău din Turcia a fost întârziat, folosește tool-ul nostru de verificare a despăgubirilor — îți vom spune dacă poți solicita compensații de până la 600 € în lire turcești.
Legislația turcă prevede, de asemenea, că dacă te confrunți cu întârzieri de zbor, trebuie să primești asistență pe durata întârzierii și ai opțiunea de a renunța la călătorie și de a primi o rambursare integrală dacă întârzierea este mai mare de 5 ore.
Ce este Forța Majoră și ce înseamnă?
Drepturile pasagerilor aerieni din Turcia fac diferența între perturbările cauzate de compania aeriană și cele cauzate de forță majoră, adică de circumstanțe excepționale care nu țin de controlul companiei aeriene.
Câteva exemple de forță majoră:
Vreme extremă
Erupție vulcanică
Războaie sau amenințări teroriste
Acest lucru este important, deoarece, dacă întârzierea zborului sau refuzul la îmbarcare s-au datorat unui caz de forță majoră, compania aeriană nu este obligată să îți plătească despăgubiri, deși este în continuare responsabilă pentru îngrijirea ta și pentru a te transporta mai departe.
Ce informații trebuie să îți furnizeze companiile aeriene?
Drepturile pasagerilor aerieni din Turcia prevăd următoarele: compania aerienă trebuie să afișeze următorul text, în limba engleză și turcă, la ghișeul de check-in sau la poarta de îmbarcare:
„Vă rugăm să solicitați de la ghișeul de check-in sau de la poarta de îmbarcare mesajul care vă precizează drepturile pentru serviciul care vă va fi oferit în cazul în care îmbarcarea vă este refuzată, zborul dumneavoastră este anulat sau întârziat cu cel puțin două ore.”
În plus, dacă ți se refuză îmbarcarea sau zborul îți este anulat, compania aeriană este obligată să îți ofere o notificare scrisă care să te informeze despre compensația și asistența la care ai dreptul.
Ce asistență trebuie să îți ofere companiile aeriene conform legislației turce?
Dacă zborul îți este anulat, suprarezervat sau întârziat, compania aeriană este obligată să îți asigure asistență până la plecarea avionului.
Iată ce ar trebui să primești:
Oricând: Comunicare (2 apeluri telefonice, faxuri sau e-mailuri)
Între 2–3 ore: Băuturi calde și reci
Între 3–5 ore: Mese (mic dejun sau prânz)
După 5+ ore: Băuturi, gustări și mese suplimentare, în funcție de momentul zilei
Dacă ai o întârziere peste noapte, compania aeriană trebuie să îți ofere cazare și transfer, dacă este necesar.
Trebuie să reții că, în cazul întârzierilor, aceste drepturi intră în vigoare numai după o anumită durată de întârziere:
| Distanța de zbor | Când am dreptul la asistență |
|---|---|
| Zboruri interne și zboruri internaționale sub 1.500 km | Întârzieri de 2 ore sau mai mult |
| Zboruri internaționale între 1.500 km și 3.500 km | Întârzieri de 3 ore sau mai mult |
| Zboruri internaționale de peste 3.500 km | Întârzieri de 4 ore sau mai mult |
Voi primi un zbor alternativ sau o rambursare?
Da, în toate cazurile de anulare a zborului sau de refuz la îmbarcare, drepturile pasagerilor aerieni în Turcia prevăd că faptul că ai dreptul la o rambursare sau la o rută alternativă către destinație.
Legea prevede următoarele 3 opțiuni:
Un zbor alternativ cât mai curând posibil
Un zbor alternativ la o dată ulterioară potrivită pentru tine
Rambursarea integrală a prețului inițial plătit pentru biletul de avion
Dacă zborul tău este întârziat cu mai mult de 5 ore, ai dreptul să ceri o rambursare pentru bilet. Totuși, trebuie să știi că, odată ce ceri rambursarea, renunți la zborul respectiv – adică nu vei mai putea călători cu acel avion spre destinația finală.
Dacă ai un bilet cu escală și ai zburat deja prima parte a traseului, dar din cauza întârzierii nu mai vrei să continui călătoria, compania aeriană este obligată să te aducă gratuit înapoi la aeroportul de unde ai plecat inițial și să îți returneze banii pentru întreaga călătorie.
Ce drepturi oferă legile turcești călătorilor cu mobilitate redusă sau nevoi speciale?
Legile cer companiilor aeriene să acorde prioritate persoanelor cu mobilitate redusă și persoanei care le însoțește (sau câinelui de îngrijire înregistrat, dacă este cazul).
În cazul unor perturbări de zbor precum refuzul la îmbarcare, anularea zborului sau întârzieri, persoanele cu mobilitate redusă trebuie să beneficieze de îngrijirea la care au dreptul cât mai curând posibil.
Legea specifică, de asemenea, că persoanelor cu dizabilități de vedere ar trebui să le fie prevăzute metode de comunicare adecvate.
Ce spun legile turcești despre copiii care călătoresc singuri?
Conform drepturilor pasagerilor aerieni din Turcia, companiile aeriene trebuie să acorde prioritate copiilor care călătoresc singuri. În caz de perturbări, copiilor trebuie să li se ofere îngrijirea la care au dreptul cât mai curând posibil.
Ce spun drepturile pasagerilor aerieni din Turcia despre upgrade-uri și downgrade-uri?
Dacă vreodată primești un upgrade de la compania aeriană, atunci îți dăm o veste bună. Conform drepturilor pasagerilor aerieni din Turcia, compania aeriană nu îți poate cere să plătești pentru asta.
În schimb, dacă ești retrogradat de compania aeriană dintr-un anumit motiv, legile prevăd că trebuie să fii despăgubit. În acest caz, compania aeriană trebuie să îți plătească diferența de preț a biletului (din ziua în care l-ai cumpărat), pe lângă următoarele:
| Zboruri sub 1.500 km | 30% din prețul biletului |
|---|---|
| Zboruri între 1.500 km și 3.500 km | 50% din prețul biletului |
| Zboruri de peste 3.500 km | 75% din prețul biletului |
Ce altceva prevăd drepturile pasagerilor aerieni din Turcia?
Legile sunt clare în ceea ce privește dreptul tău la compensații bănești. Acestea specifică faptul că o companie aeriană îți poate plăti în numerar, prin transfer bancar sau prin cec. Îți poate oferi compensația sub formă de vouchere de călătorie sau alte servicii doar dacă ești de acord.
Sumele acordate ca despăgubire pentru pasagerii aerieni din Turcia sunt exprimate în euro, nu în lire turcești. Așadar, pentru a evita confuzia legată de cursurile de schimb, legea prevede că trebuie folosit cursul oficial al Băncii Centrale a Republicii Turcia din ziua în care ai cumpărat biletul de avion.
Regulamentul recunoaște că poți avea dreptul să soliciți despăgubiri și în baza altor legi și precizează că drepturile tale ca pasager aerian în Turcia nu anulează drepturile pe care le ai conform altor legi sau în raport cu alte părți responsabile. Totuși, nu înseamnă că poți cere de două ori aceeași despăgubire de la compania aeriană! Regulamentul prevede că orice sumă pe care o primești în altă parte poate fi scăzută din suma pe care o ceri conform acestor drepturi.
Pentru a evita confuzia legată de distanța unui zbor, regulamentul specifică faptul că aceasta trebuie calculată folosind metoda "cercului maxim" (great-circle distance).
În cele din urmă, legile subliniază și importanța ca tu să fii transportat la destinația stabilită de compania aeriană. Așadar, dacă zborul tău trebuie vreodată să își schimbe destinația (nu-ți face griji, se întâmplă rar și de obicei doar din motive de forță majoră), compania aeriană rămâne responsabilă să te ducă la destinația inițială.
Cum să depui o reclamație în temeiul drepturilor pasagerilor aerieni din Turcia
Dacă tu crezi că ai dreptul la despăgubiri în conformitate cu legislația turcă, poți solicita acest lucru direct de la compania aeriană.
Alternativ, AirHelp te poate ajuta să gestionezi cererea, pentru a te scuti de bătăi de cap. Vom verifica zborul tău în raport cu drepturile mai multor pasageri aerieni, inclusiv din Turcia, și vom acționa conform legilor care îți oferă cele mai bune șanse de succes pentru o cerere și o despăgubire echitabilă.
Declinarea responsabilității:
Depunem toate eforturile pentru a-ți explica corect și simplu drepturile ca pasager aerian, însă nu putem garanta că informațiile noastre sunt întotdeauna fără erori sau complet actualizate. Te rugăm să reții că explicațiile noastre nu constituie consultanță juridică.