Convenția de la Montreal — Drepturile tale ca pasager pe zborurile internaționale

Primește despăgubiri pentru întreruperile zborurilor
Până la 600 € de persoană
Pentru întârzieri, anulări și altele
Verifică-ți zborul în 2 minute
Convenția de la Montreal, sau MC99, te protejează ca pasager aerian atunci când zbori internațional. Acoperă daunele legate de sănătatea pasagerilor sau problemele cu bagajele, chiar și atunci când zborurile sunt întârziate sau anulate. Totuși, spre deosebire de reglementări precum CE 261 / 2004 din UE, care oferă îndrumări clare privind cuantumul despăgubirilor, Convenția de la Montreal se aplică de la caz la caz și poate fi mai dificil de gestionat.
Vom intra în mai multe detalii despre Convenție și despre ce protecție îți oferă, dar dacă vrei să afli mult mai rapid la ce ai dreptul, introdu pur și simplu detaliile zborului tău în tool-ul nostru gratuit de verificare a eligibilității:
Despăgubiri conform Convenției de la Montreal
Ce este Convenția de la Montreal?
Convenția de la Montreal (MC99) este un tratat internațional care face companiile aeriene responsabile pentru vătămările sau daunele care apar fie în timpul zborului, fie ca urmare a întârzierilor sau anulărilor de zbor, precum și pentru bagajele sau mărfurile deteriorate ori pierdute.
Ce înseamnă asta pentru pasageri? Ei bine, dacă poți dovedi că ai pierdut bani din cauza unei acțiuni a companiei aeriene (cum ar fi întârzierea sau anularea zborului sau pierderea bagajelor), Convenția de la Montreal îți oferă dreptul de a solicita rambursarea acelei sume.
MC99 nu oferă același nivel de protecție a drepturilor pasagerilor aerieni ca regulamentul european CE 261, de exemplu. Cu toate acestea, este în prezent respectat de peste 135 de țări . Aceasta înseamnă că reprezintă un standard solid de protecție aplicabil majorității zborurilor internaționale din lume.
Ce despăgubire pot primi?
Convenția de la Montreal nu specifică o sumă anume pentru despăgubire în caz de întârzieri sau anulări. În schimb, permite pasagerilor să solicite despăgubiri. Așadar, dacă ratezi o rezervare preplătită, trebuie să plătiți pentru o noapte suplimentară la hotel sau acumulați alte cheltuieli neprevăzute din cauza problemelor legate de călătoria cu avionul, puteți fi rambursat până la o sumă maximă de 7.850 €.
MC99 oferă, de asemenea, compensații financiare, până la o limită de 1.900 € pentru probleme legate de bagaje, inclusiv bagaje deteriorate , bagaje întârziate sau bagaje pierdute . Reține că există limite de timp stricte pentru aceste legi, așa că plângerea trebuie depusă cât mai curând posibil.
Convenția de la Montreal în detaliu
Ce este acoperit?
Convenția de la Montreal (MC99) se aplică în numeroase situații, inclusiv întârzieri, anulări, suprarezervări, vătămări corporale cauzate de un zbor și pierderea și deteriorarea bagajelor.
Important este că această Convenție se aplică doar zborurilor internaționale. Nu acoperă zborurile interne, deci nu acoperă zborurile în interiorul unei singure țări.
Există o excepție în cazul în care, chiar dacă orașul de plecare și orașul de sosire se află în aceeași țară, ruta zborului a avut o escală planificată într-o altă țară. De exemplu, dacă ați avut un zbor intern într-o țară membră, cum ar fi China, dar ați avut o escală într-o altă țară, cum ar fi India, în aceste cazuri, zborul va fi considerat un zbor internațional. Dacă ați avut un zbor direct, însă, acesta va fi considerat un zbor intern și nu va fi protejat de Convenția de la Montreal.
Țările Membre ale Convenției de la Montreal
Convenția de la Montreal se aplică tuturor zborurilor internaționale dintre țări și teritorii care respectă acest regulament. În prezent, peste 135 de țări și teritorii respectă Convenția de la Montreal.
Toate statele membre ale Uniunii Europene și majoritatea statelor membre ale ONU recunosc Convenția. Aceasta înseamnă că aproape toate piețele majore din domeniul aviației sunt membre.
Iată o listă completă a țărilor semnatare ale Convenției de la Montreal:
| Countries | ||
|---|---|---|
| Albania | Fiji | Macedonia de Nord |
| Argentina | Finlanda | Norvegia |
| Armenia | Franța | Oman |
| Australia | Gabon | Pakistan |
| Austria | Gambia | Panama |
| Azerbaijan | Georgia | Paraguay |
| Bahamas | Germania | Peru |
| Bahrain | Ghana | Filipine |
| Bangladesh | Grecia | Polonia |
| Barbados | Guatamala | Portugalia |
| Belgia | Guyana | Qatar |
| Belize | Honduras | Republica Coreea |
| Benin | Ungaria | Republica Moldova |
| Bolivia | Islanda | Romania |
| Bosnia și Herțegovina | India | Federația Rusă |
| Botswana | Indonesia | Rwanda |
| Brazilia | Irland | Sfântul Vincent și Grenadine |
| Brunei Darussalam | Israel | Arabia Saudită |
| Bulgaria | Italia | Senegal |
| Burkina Faso | Jamaica | Serbia |
| Capul Verde | Japonia | Seychelles |
| Cambodgia | Iordania | Sierra Leone |
| Camerun | Kazahstan | Singapore |
| Canada | Kenia | Slovacia |
| Republica Centrafricană | Kuweit | Slovenia |
| Chad | Letonia | Africa de Sus |
| Chile | Liban | Spania |
| China | Lituania | Sri Lanka |
| Colombia | Luxemburg | Sudan |
| Congo | Madagascar | Suedia |
| Insulele Cook | Malaezia | Elveția |
| Costa Rica | Maldives | Republica Arabă Siriană |
| Coasta de Fildeș | Mali | Tailanda |
| Croaţia | Malta | Togo |
| Cuba | Mauritius | Tonga |
| Cipru | Mexic | Tunisia |
| Republica Cehă | Monaco | Turcia |
| Republica Democrată Congo | Mongolia | Uganda |
| Danemarca | Muntenegru | Ucraina |
| Republica Dominicană | Maroc | Emiratele Arabe Unite |
| Ecuador | Mozambic | Regatul Unit |
| Egipt | Namibia | Republica Unită a Tanzaniei |
| El Salvador | Nepal | Statele Unite |
| Guineea Ecuatorială | Olanda | Uruguay |
| Estonia | Noua Zeelandă | Vantuatu |
| Eswatini | Niger | Vietnam |
| Ethiopia | Nigeria | Zambia |
Ce nu este acoperit? Circumstanțe extraordinare
Circumstanțele extraordinare sunt situații în care compania aeriană nu este considerată vinovată de întârziere și, prin urmare, nu este obligată să plătească despăgubiri.
Câteva exemple de circumstanțe extraordinare sunt:
Probleme meteorologice
Riscuri de siguranță sau securitate
Tulburări politice
Greve inițiate de angajații aeroportului sau de controlul traficului aerian
Reține că, toate companiile aeriene trebuie să demonstreze că au luat măsuri rezonabile pentru a preveni orice întârzieri sau anulări. De exemplu, dacă ai avut o întârziere din cauza vremii nefavorabile, dar alte companii aeriene s-au pregătit în mod adecvat pentru situație și au reușit să prevină o întârziere semnificativă, ar putea să-ți ofere dreptul de a solicita, totuși, despăgubiri.
Întârzieri de zbor
Convenția de la Montreal (MC99) nu este nici pe departe la fel de cuprinzătoare ca alte reglementări privind drepturile pasagerilor aerieni, cum ar fi CE 261 din Europa sau ANAC 400 din Brazilia, în ceea ce privește protejarea pasagerilor care au parte de întârzieri și anulări de zbor.
În loc să stabilească în mod clar drepturile la despăgubiri, MC99 folosește cuvântul „daune” pentru a vorbi despre ceea ce au dreptul pasagerii. În afara unei vătămări corporale suferite în timpul zborului, pasagerii pot solicita daune rezultate din întârzieri , inclusiv întârzieri cauzate de anulări și suprarezervări.
Suma pe care o poți solicita depinde de fiecare caz în parte – însă Convenția de la Montreal stabilește o sumă maximă pentru despăgubiri. Această llimită este exprimată într-o monedă folosită de Fondului Monetar Internațional (FMI) numită Drepturi Speciale de Tragere (DST), care are o valoare variabilă, așa că următoarele conversii exprimate mai jos sunt aproximative.
| Despăgubire maximă pentru întârziere (de persoană) | |
|---|---|
| DST | 5,346 |
| EUR€ (aprox) | 7.850 € |
Totuși, interpretarea a ceea ce includ exact daunele poate varia foarte mult în funcție de locul în care cazul este gestionat.
În multe locuri, precum Statele Unite, daunele se limitează la pierderile bănești — dacă ratezi o rezervare preplătită, trebuie să plătești pentru o noapte suplimentară la hotel sau acumulezi alte cheltuieli neprevăzute din cauza problemelor legate de călătoria cu avionul, atunci ar trebui să fi despăgubit. De obicei, este necesar să furnizezi documente care să ateste incidentul și dovada cheltuielilor suplimentare — așa că păstrează toate chitanțele.
În alte părți ale lumii, cum ar fi UE, o interpretare diferită a regulamentului înseamnă că pasagerii pot solicita și despăgubiri pentru daune emoționale. Aceste distincții sunt luate de la caz la caz și, dacă ai nevoie de mai multe informații, te sfătuim să soliciți un consilier profesional specializat.
Probleme cu bagajele
Convenția de la Montreal este extrem de utilă pentru a te asigura că poți solicita despăgubiri pentru toate formele de probleme legate de bagaje, inclusiv bagaje întârziate, pierdute și deteriorate .
Conform termenilor convenției, dacă problema s-a produs în timp ce bagajul se afla în grija companiei aeriene, pasagerii pot solicita despăgubiri de până la 7.850 €.
| Maximum claim for luggage (per person) | |
|---|---|
| DST | 1,288 |
| EUR € (aprox) | 7.850 € |
Reține faptul că există limite de timp stricte pentru unele solicitări legate de bagaje. Așadar, dacă bagajele tale nu ajung atunci când ar trebui sau dacă au ajuns grav deteriorate, anunță imediat compania aeriană , de preferință cât timp ești încă la aeroport.
Reclamațiile pentru bagajele deteriorate trebuie depuse în termen de 7 zile , iar pentru bagajele întârziate în termen de 21 de zile. Bagajele care întârzie mai mult de 21 de zile sunt considerate bagaje pierdute, iar din acel moment ai la dispoziție 2 ani pentru a depune o reclamație.
Ți se va cere să prezinți cartea de îmbarcare și chitanțele pentru bagajele de cală, așa că păstrează-le întotdeauna la îndemână.
Conform Convenției de la Montreal legat de bagajele întârziate, poți solicita rambursarea sumelor de bani plătite pentru articolele de schimb esențiale pentru călătoria ta. Esențiale însemnând nu doar hainele și articolele de toaletă. De exemplu, dacă ești într-o excursie la schi și compania aeriană îți pierde schiurile, poți solicita rambursarea costului închirierii unor schiuri de schimb până când ale tale vor fi returnate. Păstrați întotdeauna chitanțele!
Dacă este clar că bagajul tău a fost complet pierdut sau deteriorat, poți solicita rambursarea valorii lui.
Reține că această Convenție poate proteja bagajele doar pe zborurile internaționale. Avem mult mai multe informații despre legile naționale și internaționale pe pagina noastră de compensare a bagajelor .
Limite de timp
| Problema | Timp pentru reclamație |
|---|---|
| Zbor întârziat | 2 ani |
| Bagaj deteriorat | 7 zile |
| Bagaj întârziat | 21 zile |
| Bagaj pierdut | 2 ani |
Convenția de la Montreal (MC99) îți permite să soliciți despăgubiri pentru daune până la 2 ani după perturbarea zborului. Cu toate acestea, îți recomandăm insistent să depui cererea cât mai curând posibil, chiar după producerea evenimentului.
Dacă dorești să soliciți despăgubiri pentru bagajele deteriorate, pierdute sau întârziate, raportează-le cât mai repede posibil, deoarece MC99 are termene limită mai stricte pentru problemele cu bagajele.
Reclamațiile pentru bagaje deteriorate trebuie depuse în termen de 7 zile, iar reclamațiile pentru bagaje întârziate conform Convenției de la Montreal trebuie depuse în termen de 21 de zile. Bagajele care lipsesc mai mult de 21 de zile sunt considerate pierdute, ceea ce înseamnă că vei avea la dispoziție 2 ani pentru a depune o reclamație.
Reclamații în baza Convenției de la Montreal cu AirHelp
AirHelp te poate ajuta dacă:
Din cauza muncii suplimentare implicate în gestionarea reclamațiilor MC99, în prezent putem accepta doar reclamații MC99 pentru clienții noștri AirHelp+.
Explorăm alte modalități prin care putem ajuta toți pasagerii, inclusiv reclamații pentru bagaje și combinarea reclamațiilor MC99 cu serviciul nostru existent de compensare a zborurilor.
De ce să alegi AirHelp?
Dacă intenționezi să depui o cerere de despăgubire, te poți aștepta la o oarecare opoziție din partea companiei aeriene. Doar pentru că legea este de partea ta nu înseamnă că vor fi entuziasmați – sau rapizi – în a te plăti.
Aici intervine AirHelp. Putem gestiona toate negocierile cu compania aeriană în numele tău.