Cele mai bune locuri în avion: Cum să îți alegi scaunul pentru următoarea călătorie

Cele mai bune locuri în avion: Cum să îți alegi scaunul pentru următoarea călătorie

Actualizat ultima dată 3 decembrie 2024

Confortul din interiorul unei aeronave pe timpul unei călătorii poate fi influențat semnificativ de locul pe care îl alegi pe scaun. Unele locuri sunt mai confortabile decât altele, însă trebuie să știi cum să le alegi și cum se face numărătoarea locurilor în avion.

Nu ești obligat să-ți alegi un loc, având în vedere că acesta se plătește suplimentar, însă este recomandat să faci asta pentru a nu exista riscul să ți se refuze dreptul la îmbarcare din cauza suprarezervării

Totuși, dacă se întâmplă asta, ai drepturi care-ți sunt garantate prin CE 261/2004 și despre care vom discuta în acest articol, pe lângă sfaturile pe care ți le vom da cu privire la locurile în avion.

Câte locuri are un avion și care sunt cele mai bune opțiuni

Numărul de locuri dintr-un avion are legătură cu tipul de aeronavă operată. Nu toate aeronavele au același număr de locuri, însă numărătoarea locurilor din avion se face în același fel. Dacă unele avioane au o capacitate de 130 de persoane, altele pot ajunge chiar și la peste 600 de pasageri, cum este cazul aeronavei Airbus A380.

Numărătoarea începe întotdeauna, indiferent de mărimea aeronavei, din față, din botul avionului, unde sunt și cele mai bune locuri. În plus, locurile de pe partea stângă, de la geam, vor fi mereu marcate cu A. 

Pentru că locuri din fața avionului sunt considerate mai confortabile, din mai multe motive, și prețul per loc este mai mare. 

Locurile din față au câteva avantaje:

  • Locul la picioare este mai mare;

  • Turbulențele nu se simt la fel de puternic pe rândurile din față;

  • Debarcarea este mai rapidă;

Alte locuri considerate bune sunt și cele din apropierea băilor, cât și cele dispuse în fața aripii, deși acest al doilea caz are mai multă legătură cu priveliștea decât cu confortul. 

În general, cele mai rele locuri în avion sunt considerate a fi cele din spatele aeronavei, unde zgomotul este mai puternic pe tot parcursul călătoriei. De asemenea, o reputație rea o au și locurile aflate la mijloc, între persoana de la geam și cea de lângă culoar. 

Pe de altă parte, această reputație rea locurilor din spate îi face pe unii pasageri aerieni să aleagă tocmai aceste locuri. Mai exact, aceștia optează pentru a sta în spatele aeronavei, deoarece consideră că vor avea mai mult loc pentru că oamenii se feresc în general de ele și, astfel, vor putea profita și se vor putea întinde pe mai multe scaune. 

De asemenea, un alt raționament ține de faptul că, în cazul în care avionul este dezechilibrat și deoarece, în mod natural, acesta are o greutate mai mare pe spate, însoțitorii de zbor vor opta întotdeauna să ia pasagerii din spatele aeronavei și să îi mute în față. Astfel, există șansa ca aceștia să se bucure de confort, fără să fie nevoiți să plătească în plus pentru el. 

Toate aceste lucruri sunt relevante mai ales dacă vorbim despre clasa economy. Celelalte clase se bucură de scaune care vin cu mai mult loc la picioare, servicii mai bune și, prin urmare, o călătorie mai confortabilă indiferent de locul în care te așezi.

Drepturile pasagerilor aerieni

Așa cum am stabilit la începutul acestui articol, îți recomandăm să-ți rezervi întotdeauna un loc în avion, chiar dacă acest lucru vine cu costuri suplimentare. Această rezervare te va scuti de posibilitatea de a-ți fi refuzată îmbarcarea. 

Multe companii aeriene, dar mai ales cele low-cost, preferă să vândă mai multe locuri decât cele disponibile, pentru a se asigura că aeronava nu va pleca aproape goală. Prin urmare, faptul că ai cumpărat deja un loc, te ferește de posibilitatea în care toți cei care au cumpărat bilete pentru un anumit zbor se prezintă la porțile de îmbarcare și nu mai există niciun loc care să-ți fie repartizat. 

Totuși, chiar și în cazul în care îți rezervi un loc în avion, mai există situații neplăcute cu care te poți confrunta și care țin de posibilitatea ca zborul pe care-l ai programat să fie anulat sau să aibă o întârziere mai mare de 3 ore. 

Pentru aceste situații, cât și pentru situațiile în care se produce o suprarezervare care nu-ți permite să mai urci în aeronavă, există regulamentul CE 261, care se referă la compensațiile pe care companiile aeriene trebuie să le plătească pasagerilor afectați. 

Aceste compensații sunt calculate în funcție de distanța zborului, după cum urmează:

  • 250 de euro pentru zboruri pe o distanță de sub 1.500 km;

  • 400 de euro pentru zboruri pe o distanță între 1.500 km și 3.500 km;

  • 600 de euro pentru zboruri pe o distanță de peste 3.500 km.

De asemenea, același regulament prevede și faptul că o companie aeriană care își are sediul într-o țară care aderă la regulamentul UE, care operează zboruri către sau dintr-o destinație din UE, are obligația de a asigura, gratuit, pasagerilor afectați de întârzieri sau anulări acces la următoarele lucruri: mâncare, băutură, cazare, transport la și de la cazare, 2 apeluri telefonice sau acces la mijloace de comunicare prin SMS, e-mail sau fax. 

Toate aceste lucruri sunt valabile în cazul în care zborul nu a fost afectat din „motive excepționale”. Aceste motive se referă la situațiile în care zborul a fost întârziat sau anulat din următoarele cauze:

  • Greve ale industriei aeriene, care nu trebuie confundate cu grevele angajaților companiei aeriene cu care zbori;

  • Condiții meteo nefavorabile zborului;

  • Anumite probleme tehnice (nu toate problemele tehnice sunt considerate a fi motive excepționale);

  • Riscuri de securitate, cum ar fi amenințările teroriste și situațiile politice incerte din țara destinație sau din țara din care avionul ar trebui să decoleze. 

Poți solicita despăgubiri pentru zboruri cu probleme pe care le-ai avut în ultimii 3 ani, iar dacă vrei să te asiguri că ești eligibil pentru plata acestor compensații, poți completa gratuit formularul pentru solicitarea despăgubirilor de pe AirHelp. Te putem ajuta în aceste cazuri, iar dacă nu ai câștig de cauză, nu trebuie să plătești nimic. 

De asemenea, este întotdeauna o idee bună să-ți achiziționezi o asigurare de călătorie AirHelp+ înaintea unui zbor programat. 

Header Image by Orna from Pixabay

85% dintre pasageri nu-și cunosc drepturile. Nu fi unul dintre ei.

Înscrie-te la buletinul nostru informativ pentru a primi ultimele sfaturi și recomandări direct în inboxul tău.

Distribuie prietenilor!

AirHelp a apărut în:

Agerpres logoProfit.ro logoRTV Romania logoZiarul Financiar logo

AirHelp face parte din Asociația susținătorilor drepturilor pasagerilor aerieni (APRA), a cărei misiune este promovarea și protejarea drepturilor pasagerilor aerieni.

Înscrie-te pentru buletinul nostru informativ

Obține cele mai recente recomandări și sfaturi livrate direct în inboxul tău

Copyright © 2025 AirHelp

Verifică despăgubirea

Toate companiile aeriene