Sondaj 2025 - Cât de bine își cunosc pasagerii aerieni drepturile?

Excelent

218.049

recenzii pe

Trustpilot

Sondaj 2025 - Cât de bine își cunosc pasagerii aerieni drepturile?

Actualizat ultima dată 26 iunie 2025

La AirHelp, misiunea noastră este să ne asigurăm că toți călătorii își cunosc drepturile — deoarece problemele de zbor sunt deja destul de stresante fără a mai exista și bătaia de cap de a nu ști ce drepturi ai.

Așa că am testat pasagerii aerieni ! Am chestionat 3.100 de călători din întreaga lume ca să vedem cât de bine își înțeleg drepturile. Rezultatele? Să spunem doar că mai e loc de îmbunătățiri.

Am descoperit că deși 81% dintre pasageri spun că știu că au anumite drepturi, atunci când au fost puși în situația de a le recunoaște și de a le folosi corect, doar 21% au știut când ar fi eligibili pentru despăgubiri, ceea ce înseamnă că un procent uimitor de 79% nu-și cunosc drepturile.

Dar mai întâi, știi ce înseamnă drepturile de pasager?

Înainte să intrăm în detalii, hai să lămurim ce înseamnă drepturile pasagerilor aerieni – mai ales dacă te numeri printre cei 79% care ar putea avea nevoie de o scurtă recapitulare.

Drepturile pasagerilor aerieni sunt protecții legale care te pot ajuta dacă zborul tău este întârziat, anulat sau suprarezervat. Detaliile reglementărilor și drepturile pe care le acoperă diferă în funcție de regiune:

  • Europa: CE 261 – În prezent este una dintre cele mai stricte reglementări, EC 261 stabilește cu claritate regulile care asigură pasagerilor despăgubiri și asistență de până la €600 după perturbări semnificative ale zborului.

  • Regatul Unit: UK 261 - Similar cu CE 261, dar aplicabil zborurilor operate sub jurisdicția Regatului Unit.

  • Brazilia: ANAC 400 – Călătorii în Brazilia pot primi despăgubiri de până la R$10,000, prin această lege care stabilește standarde bune pentru întârzierile, anulările și suprarezervările zborurilor.

  • Statele Unite – Comparând cu Europa, în US drepturile sunt mai limitate, deși există unele protecții pentru bagaje pierdute sau suprarezervări.

  • Alte țări – Multe regiuni precum Turcia, Arabia Saudită, China și Mexic au propriile reglementări, dar acoperirea și aplicarea diferă semnificativ de la o țară la alta.

Imagine de Natee Meepian - Shutterstock

De ce pasagerii se zbat pentru drepturile lor?

Drepturile pasagerilor pot fi complicate. Sunt un amestec de legi naționale și internaționale, fiecare cu propriile reguli, termene și excepții.

I-am întrebat pe pasageri despre drepturile din țara lor, iar 79% nu au putut identifica corect la ce au dreptul în cazul unei perturbări de zbor. Acum imaginează-ți cum e să călătorești în mai multe țări, fiecare cu alte reguli – sau, uneori, fără nicio protecție legală.

Sondajul nostru arată clar cum stau lucrurile:

  • Problemele legate de zboruri sunt ceva comun – 62% dintre respondenți au avut parte de o întârziere semnificativă, dar majoritatea nu știau ce drepturi aveau în astfel de situații.

  • Companiile aeriene nu îți oferă informații despre drepturile tale – Informarea pasagerilor cu privire la drepturile lor este o obligație legală în multe cazuri. Dar companiile aeriene au făcut acest lucru doar în 40% din perturbările analizate.

  • Țările cu drepturi mai complicate au avut rezultate mai slabe - SUA nu are drepturi bine definite, așa că nu am fost surprinși să vedem că turiștii americani știau cel mai puțin despre ele. Doar 7% știau de fapt la ce au dreptul. Din păcate, SUA este și țara cu cele mai multe perturbări, 74% dintre respondenți experimentând măcar una.

  • Germania a fost cea mai bine informată – 27% dintre germani au răspuns corect.

Dar hai să încheiem această parte cu o veste bună: În 2018, când am început acest survey, doar 15% dintre pasageri își cunoșteau drepturile. În 2025, acest procent a crescut la 21%. Poate că nu e o creștere spectaculoasă, dar este totuși un pas important către o mai bună conștientizare la nivel global. Așadar, în calitate de susținători ai drepturilor omului, trebuie să facem ceva corect!

Mai puțin de jumătate dintre pasageri încearcă să solicite despăgubiri

Chiar dacă mulți pasageri nu își cunosc pe deplin drepturile, 40% dintre călători au încercat totuși să obțină despăgubiri după o perturbare de zbor.

  • Pasagerii din UE au fost cei mai proactivi – aproximativ 50% au solicitat despăgubiri.

  • Pasagerii din SUA au fost cei mai puțin dispuși – doar 20% au încercat să solicite despăgubiri, probabil din cauza lipsei de protecții solide din partea SUA.

Partea îngrijorătoare? Mai mult de jumătate dintre cei care au avut probleme cu zborul nu au cerut nimic, deși ar fi avut dreptul. Doar anul trecut, 38 de milioane de pasageri aveau dreptul la despăgubiri, deci dacă 60% nu au făcut nicio solicitare, înseamnă că o sumă uriașă de bani a rămas neridicată.

Pasagerii aerieni clar doresc drepturi solide!

Ca pasager, probabil ai observat deja că drepturile tale nu sunt întotdeauna suficiente — și ai dreptate să ceri o schimbare. Conform sondajului nostru, 61% dintre călători, își doresc drepturi mai bune, iar 30% vor ca acestea să fie mult mai solide.

  • Acest sentiment a fost mai puternic la americani – 52% dintre ei cer protectie solidă

  • Și brazilienii for o schimbare – ei sunt plasați pe locul doi pentru dorința de a avea drepturi solide, iar 43% dintre respondenți vor protecție crescută.

Mai mult decât atât, mulți pasageri consideră că ar trebui să primească despăgubiri și pentru întârzierile mai scurte, nu doar pentru cele care depășesc 3 ore. La nivel global, 52% dintre oameni vor compensații de la companiile aeriene pentru întârzieri de mai puțin de 3 ore – chiar dacă, potrivit multor reglementări actuale, doar întârzierile de peste 3 ore sunt eligibile pentru compensație.

Europenii sunt printre cei mai vocali în această privință, 58% susțin că despăgubirile ar trebui oferite și pentru întârzieri mai mici de 3 ore. Mai ales în Spania, unde procentul ajunge chiar la 77%, dovedind că o întârziere nu trebuie să fie lungă pentru a fi frustrantă, nu-i așa?

Pasagerii sunt dispuși să plătească mai mult pentru o protecție mai bună?

Un rezultat interesant al sondajului nostru este faptul că 79% dintre călători, ar fi dispuși să plătească în plus pentru drepturi mai solide în calitate de pasager aerian.

  • 26% dintre americani sunt dispuși să plătească cu 10 până la 20 de euro în plus pe bilet pentru a avea acces la compensații.

  • 28% dintre brazilieni ar merge și mai departe – ei ar fi de acord să plătească peste 20 de euro în plus.

Aceste rezultate arată clar o tendință în creștere: pasagerii prioritizează siguranța, respectul și corectitudinea atunci când călătoresc cu avionul.

Ce poți să faci dacă zborul tău este perturbat

Dacă te confrunți vreodată cu o întârziere sau o anulare a zborului, nu lăsa confuzia sau lipsa de conștientizare să te împiedice să soliciți ceea ce meriți. Iată sfaturile noastre pentru a te asigura că primești îngrijirea și compensația cuvenite:

1.     Verifică dacă zborul tău este eligibil – Folosește instrumentul nostru gratuit AirHelp pentru a vedea dacă poți obține compensații.

2.     Planifică inteligent – ​​Folosește Scorul AirHelp pentru a alege companiile aeriene și aeroporturile cu mai puține întârzieri.

3.     Răspândește vestea – Ajută alți călători împărtășind cunoștințe despre drepturile pasagerilor aerieni.

4.     Află mai multe – Citește ghidul simplu AirHelp despre drepturile pasagerilor aerieni.

 Călătoria cu avionul poate fi imprevizibilă, dar cunoscând ce drepturi ai, poți fii sigur că ești pregătit să gestionezi orice îți iese în cale. Dacă zborul tău a fost întârziat sau anulat, verifică-ți eligibilitatea astăzi și solicită ceea ce este al tău!

85% dintre pasageri nu-și cunosc drepturile. Nu fi unul dintre ei.

Înscrie-te la buletinul nostru informativ pentru a primi ultimele sfaturi și recomandări direct în inboxul tău.

Distribuie prietenilor!

AirHelp face parte din Asociația susținătorilor drepturilor pasagerilor aerieni (APRA), a cărei misiune este promovarea și protejarea drepturilor pasagerilor aerieni.

AirHelp a apărut în:

Agerpres logo
Profit.ro logo
RTV Romania logo
Ziarul Financiar logo

Obține aplicația noastră gratuită


Termeni și condițiiPolitica de confidențialitateModule cookieImprint

Copyright © 2025 AirHelp

Verifică despăgubirea